1. Home
  2. Artykuły lekarzy
  3. Jak dbać o układ nerwowy?

Jak dbać o układ nerwowy?

Jak dbać o układ nerwowy?
  • 2022-04-08
  • 754 Wyświetlenia

Układ nerwowy to centrum dowodzenia całego ciała. Odpowiada za reagowanie zarówno na bodźce wewnętrzne, jak i zewnętrzne poprzez szereg czynności fizycznych, a także za wykonywanie wielu życiowych funkcji organizmu. Należą do nich zazwyczaj trawienie, bicie serca, reagowanie na ból, regulowanie oddychania, emocji, temperatury ciała, utrzymywanie postawy ciała, a nawet wzmacnianie organizmu, aby przetrwać codzienną presję. Większość z nas przyjmuje za pewnik, że układ nerwowy działa prawidłowo. Jeśli jednak odczuwasz drażliwość, obniżoną sprawność umysłową, zmęczenie lub ból, są to pierwsze oznaki, że Twój układ nerwowy jednak nie jest w najlepszej formie. W artykule przedstawiamy kilka sposobów na to, jak dbać o układ nerwowy? 

Czym jest układ nerwowy?

Układ nerwowy kieruje prawie wszystkim, co robisz, myślisz, mówisz lub czujesz. Kontroluje skomplikowane procesy, takie jak ruch, myśl i pamięć. Odgrywa również istotną rolę w czynnościach, które organizm wykonuje bezwarunkowo, takich jak oddychanie, zarumienienie się czy mruganie.

Twój układ nerwowy wpływa na wiele aspektów zdrowia, między innymi na:

  • myśli, pamięć, nauka i uczucia,
  • ruchy, takie jak równowaga i koordynacja,
  • zmysły,
  • sen, gojenie i starzenie się,
  • wzorce bicia serca i oddychania,
  • reakcje na stresujące sytuacje,
  • trawienie, a także to, jak bardzo jesteś głodny i spragniony,
  • ciśnienie krwi
  • procesy ciała, takie jak dojrzewanie.

Ten złożony system jest centrum dowodzenia Twojego ciała. Reguluje systemy organizmu i pozwala doświadczać otoczenia.

Jak dbać o układ nerwowy – w punktach

Najlepszym rozwiązaniem jest organiczne, naturalne podejście do wzmocnienia układu nerwowego od wewnątrz. Przy odpowiedniej pielęgnacji i kontroli układ nerwowy regeneruje się. Oto jak najlepiej dbać o układ nerwowy:

  • 7 do 8 godzin snu każdej nocy i utrzymuj stały harmonogram spania, ponieważ podczas snu wzmacniają się obwody w układzie nerwowym, a ciało i umysł regenerują się, 
  • unikaj palenia i picia nadmiernej ilości alkoholu – sprawdź, jak przestać pić alkohol,
  • stymuluj mózg za pomocą czynności, takich jak ręczne pisanie lub granie w gry umysłowe, takie jak szachy lub Sudoku,
  • dbaj o kondycję fizyczną – staraj się ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu, ćwiczenia pomagają poprawić pamięć i zdrowie mózgu,
  • utrzymuj zdrową wagę – otyłość wiąże się z zapaleniem stawów, cukrzycą i neuropatią cukrzycową, co negatywnie wpływa na układ nerwowy, 
  • unikaj narażenia na toksyczne chemikalia, chroniczny stres i czynności związane z powtarzalnym ruchem,
  • wystaw swoje ciało na działanie promieni słonecznych – słońce zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu schorzeń, jest to jeden z najlepszych sposobów na wzmocnienie zdrowia ośrodkowego układu nerwowego. Wystaw się na słońce każdego ranka przez około 10 minut, aby wzmocnić system nerwowy organizmu, a jednocześnie uzyskać wystarczającą ilość witaminy D,
  • medytuj codziennie – medytacja to najskuteczniejszy sposób na uspokojenie i ukojenie nerwów, 
  • pij zieloną herbatę – filiżanka zielonej herbaty przynajmniej raz dziennie to świetny sposób na utrzymanie zdrowego układu nerwowego. Bogata w aminokwasy zielona herbata pomaga w utrzymaniu poziomu serotoniny, a kofeina w niej zawarta pomaga w zwiększeniu koncentracji, zdolności myślenia i skupienia. To także świetny sposób na leczenie bezsenności, cukrzycy i choroby Parkinsona.

Co jeść, żeby wzmocnić układ nerwowy?

Każdy nerw przekazuje informacje za pomocą impulsów elektrycznych. Aby zapewnić płynny przepływ informacji, należy skupić się na żywności bogatej w aminokwasy, witaminy i minerały:

  • tryptofan – ten neuroprzekaźnik aminokwasowy powszechnie występuje w ciemnej czekoladzie (upewnij się, że kupujesz ciemną czekoladę wysokiej jakości, wolną od konserwantów i chemikaliów),
  • wapń – znajduje się w zielonych warzywach liściastych, jajach, mleku, serze i innych produktach mlecznych,
  • potas – ten minerał można znaleźć w bananach, pomarańczach, suszonych śliwkach i granatach,
  • witaminy B1, B2 i B6 – zielone warzywa liściaste, produkty pełnoziarniste, takie jak brązowy ryż, mleko i przetwory mleczne.

Czy wiesz, że Twój mózg pobiera około dwudziestu procent naszego dziennego spożycia energii? Oznacza to, że wybory żywieniowe, których dokonujemy, mają ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu.

Źródła:

  •  https://my.clevelandclinic.org/health/articles/21202-nervous-system
  • https://www.salsechiropractic.com/how-do-i-keep-my-nervous-system-healthy/
  • https://www.lalpathlabs.com/blog/smart-ways-to-keep-your-central-nervous-system-healthy/
  • https://www.healthline.com/health/mind-body/give-your-nervous-system-a-break#shake-it-off
  • Udostępnij artykuł:
[]