1. Home
  2. Artykuły lekarzy
  3. Jak dbać o zdrowie psychiczne?

Jak dbać o zdrowie psychiczne?

Jak dbać o zdrowie psychiczne?
  • 2022-12-08
  • 922 Wyświetlenia

Zdrowie psychiczne obejmuje dobre samopoczucie emocjonalne, psychiczne i społeczne. Wpływa na to, jak myślimy, czujemy, działamy, dokonujemy wyborów i odnosimy się do innych. Zdrowie psychiczne to coś więcej niż brak choroby psychicznej — ma zasadnicze znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia i jakości życia. Samoopieka może odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia psychicznego i wspierać leczenie oraz powrót do zdrowia, jeśli cierpisz na chorobę psychiczną.

Przeczytaj również, jak dbać o układ nerwowy?

Co ma wpływ na nasze zdrowie psychiczne?

Doświadczenia złego stanu zdrowia psychicznego są powszechne; dotykają mniej więcej jedną czwartą osób w danym roku. Wiedza o tym, co może mieć wpływ na nasze zdrowie psychiczne, może pomóc nam lepiej zrozumieć, kiedy my lub ktoś, na kim nam zależy, przechodzi przez trudny okres. Czynniki wpływające na nasze zdrowie psychiczne:

  • Środowisko
  • Doświadczenie
  • Rodzina i wychowanie

Co niszczy zdrowie psychiczne?

Styl życia jest często bezpośrednim odzwierciedleniem wartości wyznawanych przez kulturę. A jeśli kultura ma obsesję na punkcie wizerunku, jest przepracowana i dąży do natychmiastowej gratyfikacji, nie powinno dziwić, że musimy aktywnie pracować, aby zachować zdrowy umysł. Oto kilka czynników, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne:

  • zła higiena snu, czyli nieregularne pory chodzenia spać i zbyt mało czasu poświęconego na regenerację,
  • jedzenie przetworzonej żywności,
  • porównywanie się z innymi w mediach społecznościowych,
  • picie alkoholu, palenie papierosów i/lub sięganie po inne używki,
  • przebywanie w otoczeniu negatywnych ludzi,
  • perfekcjonizm,
  • uzależnienie od telefonu.

10 zasad zdrowia psychicznego

  1. Regularnie ćwicz. Zaledwie 30 minut marszu każdego dnia może poprawić nastrój i poprawić stan zdrowia. Niewielkie ilości ćwiczeń mogą się sumować, więc nie zniechęcaj się, jeśli nie możesz zrobić 30 minut za jednym razem.
  2. Jedz zdrowe, regularne posiłki i pozostań nawodniony. Zbilansowana dieta i odpowiednia ilość wypijanej wody mogą poprawić Twoją energię i koncentrację w ciągu dnia. Ogranicz także napoje zawierające kofeinę, takie jak napoje typu cola lub kawa. Dodatkowo unikaj alkoholu i innych używek. Ogranicz spożycie alkoholu do minimum i unikaj innych używek. Czasami ludzie używają alkoholu do „samoleczenia”, ale w rzeczywistości alkohol i inne narkotyki tylko pogłębiają problemy.
  3. Sen jest priorytetem. Trzymaj się harmonogramu i upewnij się, że śpisz wystarczająco długo. Niebieskie światło z urządzeń i ekranów może utrudniać zasypianie, dlatego przed snem ogranicz ekspozycję na niebieskie światło z telefonu lub komputera.
  4. Spróbuj relaksującej aktywności. Przeglądaj programy lub aplikacje relaksacyjne, które mogą obejmować medytację, relaksację mięśni lub ćwiczenia oddechowe. Zaplanuj regularne godziny na te i inne prozdrowotne zajęcia, które lubisz, takie jak prowadzenie dziennika czy pisanie pamiętnika.
  5. Ustal cele i priorytety. Zdecyduj, co należy zrobić teraz, a co może poczekać. Naucz się odmawiać nowym zadaniom, jeśli czujesz, że bierzesz na siebie zbyt wiele. Staraj się pamiętać o tym, co osiągnąłeś pod koniec dnia, a nie o tym, czego nie byłeś w stanie zrobić.
  6. Praktykuj wdzięczność. Codziennie przypominaj sobie o rzeczach, za które jesteś wdzięczny. Zapisuj je przed zaśnięciem lub odtwarzaj w myślach.
  7. Skoncentruj się na pozytywności. Zidentyfikuj i zakwestionuj swoje negatywne i nieprzydatne myśli.
  8. Pozostań w kontakcie z ludźmi. Regularnie kontaktuj się z przyjaciółmi lub członkami rodziny, którzy mogą zapewnić wsparcie emocjonalne i praktyczną pomoc.
  9. Doceń siebie. Traktuj siebie z życzliwością i szacunkiem oraz unikaj samokrytyki. Znajdź czas na swoje hobby i ulubione projekty lub poszerz swoje horyzonty. 
  10. Naucz się radzić sobie ze stresem. Czy Ci się to podoba, czy nie, stres jest częścią życia. Ćwicz umiejętności radzenia sobie ze stresem: idź na spacer na łonie natury, pobaw się ze swoim zwierzakiem lub spróbuj pisać dziennik jako środek redukujący stres. Pamiętaj też, aby często się uśmiechać i dostrzegać humor w życiu. Badania pokazują, że śmiech może wzmocnić układ odpornościowy, złagodzić ból, zrelaksować ciało i zmniejszyć stres.

Przeczytaj również, 11 sposobów, jak radzić sobie z lękiem?

Źródła:

  1. www.nimh.nih.gov/health/topics/caring-for-your-mental-health
  2. uhs.umich.edu/tenthings
  3. northernhealthcare.org.uk/news-resources/what-factors-affect-our-mental-health-understanding-the-social-physiological-and-environmental-impact
  4. psych2go.net/8-things-that-destroy-your-mental-health/
  • Udostępnij artykuł:
[]