1. Home
  2. Artykuły lekarzy
  3. Jak dbać o oczy? 7 dobrych nawyków

Jak dbać o oczy? 7 dobrych nawyków

Jak dbać o oczy? 7 dobrych nawyków
  • 2022-06-19
  • 955

Oczy pomagają nam w doświadczaniu kolorów życia i dostrzeganiu każdego szczegółu. Czasem jednak możemy przyjąć je za pewnik i przestać o nie dbać, co może prowadzić do problemów z oczami lub ze wzrokiem. Przestrzegając codziennej pielęgnacji oczu, będziesz mieć nie tylko zdrowe oczy, ale także ogólnie dobry stan zdrowia. Choć wizyta u okulisty jest ważnym i niezbędnym krokiem, to jest wiele rzeczy, które możesz robić na co dzień, aby lepiej zadbać o swoje oczy. Poniżej znajduje się siedem małych zmian, które możesz wprowadzić w swoje życie już dziś. 

1. Zdrowa dieta dla wzroku

Zdrowie oczu zaczyna się od wartościowego jedzenia na talerzu. Składniki odżywcze, takie jak kwasy tłuszczowe omega-3, luteina, cynk oraz witaminy C i E, mogą pomóc odeprzeć związane z wiekiem problemy ze wzrokiem, takie jak zwyrodnienie plamki żółtej i zaćma. Jeżeli chcesz zadbać o oczy to na Twoim talerzu powinny się znaleźć:

  • zielone warzywa liściaste,
  • łosoś, tuńczyk i inne tłuste ryby,
  • jaja, orzechy i inne niemięsne źródła białka,
  • pomarańcze i inne owoce cytrusowe lub soki,
  • ostrygi i wieprzowina.

Dobrze zbilansowana dieta pomaga również utrzymać zdrową wagę. To zmniejsza prawdopodobieństwo otyłości i chorób pokrewnych, takich jak cukrzyca typu 2, która jest główną przyczyną ślepoty u dorosłych.

2. Unikaj pocierania oczu

Nie pocieraj ani nie dotykaj oczu rękoma. Twoje ręce są w większości narażone na brud, bakterie i kurz. Może to przenosić zarazki i bakterie za każdym razem, gdy je pocierasz lub dotykasz. Czyszczenie okularów i soczewek kontaktowych może również pomóc w redukcji zarazków wokół oczu.

3. Rzuć palenie

Palenie jest szkodliwe dla ogólnego stanu zdrowia, a także jest bardzo szkodliwe dla oczu. Zwiększa ryzyko zaćmy, uszkodzenia nerwu wzrokowego i zwyrodnienia plamki żółtej, a także wielu innych problemów zdrowotnych. Unikając papierosów w codziennym życiu, możesz mieć pewność, że Twoje oczy pozostaną w dobrej formie.

4. Noś okulary przeciwsłoneczne

Bez względu na to, jaką aktywność wykonujesz, noś odpowiedni sprzęt ochronny. Jeśli planujesz pływać, okulary basenowe pomogą uniknąć narażania oczu na ostry chlor. Noszenie okularów przeciwsłonecznych chroni oczy przed ekspozycją na promienie UVA i UVB. Odpowiednie okulary przeciwsłoneczne pomogą chronić oczy przed promieniami ultrafioletowymi słońca. Zbyt duża ekspozycja na promieniowanie UV zwiększa szanse na zaćmę i zwyrodnienie plamki żółtej. Wybierz okulary, które blokują od 99% do 100% promieni UVA i UVB. Dodatkowo zaokrąglone soczewki pomagają chronić oczy z boku. Warto mieć również na uwadze, że soczewki polaryzacyjne zmniejszają odblaski podczas jazdy, ale niekoniecznie zapewniają dodatkową ochronę.

5. Korzystaj z odpowiedniego oświetlenia

Niezależnie od tego, czy jest to ekran, czy tylko ogólne oświetlenie otoczenia, upewnij się, że podczas pracy światło nie jest zbyt jasne lub zbyt przyciemnione. Dostosowanie jasności, rozmiaru tekstu i kontrastu na komputerze do własnych potrzeb wzrokowych pomoże zmniejszyć ryzyko wystąpienia syndromu widzenia komputerowego – rodzaju zmęczenia oczu, któremu może towarzyszyć ból głowy. Możesz również użyć filtra odblaskowego do monitora, aby chronić oczy przed nadmiernym odblaskiem.

6. Daj oczom odpocząć

Aby Twoje oczy mogły funkcjonować, potrzebują odpowiedniego odpoczynku. Jeśli pracujesz przy komputerze przez cały dzień, przestrzeganie prostej zasady 20-20-20 może pomóc w poprawie funkcjonowania oczu. Zaleca się, aby co 20 minut odwracać wzrok od monitora komputera i skupiać wzrok na obiekcie oddalonym o 20 stóp (około 6 metrów). W tym czasie mrugnij 20 razy z rzędu, aby zapobiec wysuszeniu oczu. Dodatkowo odpowiednie przyjmowanie płynów jest niezbędne dla ogólnego dobrego samopoczucia organizmu, w tym zdrowia oczu. Dokładne nawodnienie przez cały dzień zapobiega wysuszaniu i podrażnieniu oczu. 

7. Śpij 7-8 godzin i ćwicz regularnie

Zbyt mała ilość snu może przyczyniać się do zmęczenia oczu. Objawy zmęczenia oczu obejmują ich podrażnienie, trudności z koncentracją, suchość oczu lub nadmierne łzawienie, niewyraźne lub podwójne widzenie, wrażliwość na światło, a także ból szyi, ramion lub pleców. Natomiast wykonując co najmniej 30 minut ćwiczeń trzy razy w tygodniu, możesz zmniejszyć ryzyko wystąpienia poważnych chorób oczu, takich jak jaskra i zwyrodnienie plamki żółtej.

Oprócz zdrowego odżywiania i dbania o siebie oraz swoje oczy, co roku odwiedzaj okulistę. Okulista może zdiagnozować problemy, które można naprawić za pomocą okularów, soczewek kontaktowych lub operacji. Okulista sprawdzi również suchość oczu, problemy z siatkówką, a nawet stany całego organizmu, takie jak cukrzyca i nadciśnienie.

Przeczytaj również, jak dbać o układ nerwowy.

Źródła

  1. https://medlineplus.gov/eyecare.html
  2. https://www.webmd.com/eye-health/good-eyesight
  3. https://www.healthshots.com/preventive-care/self-care/tips-to-take-care-of-your-eyes/
  • Udostępnij artykuł:
[]