1. Home
  2. Artykuły
  3. Zakaz reklamy aptek zniesiony. NIA ostrzega przed powrotem dziwnych promocji

Zakaz reklamy aptek zniesiony. NIA ostrzega przed powrotem dziwnych promocji

Zakaz reklamy aptek zniesiony. NIA ostrzega przed powrotem dziwnych promocji
  • 2025-09-09
  • 1 Lubię
  • 6174 Wyświetlenia

Rewolucja w Prawie Farmaceutycznym – co zmieni się dla aptek?

Rząd zapowiada zmiany w Prawie Farmaceutycznym, które mają znieść całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych. To konsekwencja wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z czerwca 2025 roku, który uznał obecne przepisy za niezgodne z prawem unijnym.

Zakaz reklamy aptek a prawo unijne

Obowiązujący od 2012 roku zakaz reklamy aptek miał chronić pacjentów przed agresywnym marketingiem i traktowaniem usług zdrowotnych jak towaru. Komisja Europejska już ponad dekadę temu uznała jednak, że przepisy są nadmiernie restrykcyjne i skierowała sprawę do TSUE. Orzeczenie unijnego trybunału przesądziło, że Polska musi zliberalizować prawo.

Projekt zmian w ustawie

Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt nowelizacji, który wdraża unijny wyrok i dostosowuje wysokość kar finansowych do współczesnych realiów. Maksymalna kara za naruszenie nowych zasad ma być trzykrotnie wyższa niż obecnie. Co istotne, reklama aptek nie będzie całkowicie swobodna – mają zostać wprowadzone jasne ograniczenia chroniące pacjentów przed zachęcaniem do niepotrzebnych zakupów.

Obawy środowiska aptekarskiego

Naczelna Izba Aptekarska krytycznie ocenia proponowane zmiany. Jej przedstawiciele przypominają, że przed wprowadzeniem zakazu reklamy w 2012 roku dochodziło do sytuacji, które podważały powagę zawodu farmaceuty – mowa o loteriach, bonach na zakupy czy promocjach typu „pizza gratis”. Według Izby pełna liberalizacja może doprowadzić do powrotu podobnych praktyk.

Co proponuje Naczelna Izba Aptekarska

Samorząd aptekarski podkreśla, że prawo faktycznie wymaga doprecyzowania, ale nie całkowitego zniesienia zakazu. Zamiast tego powinien powstać katalog komunikatów, które apteki mogą legalnie przekazywać pacjentom. Chodzi m.in. o informacje o dostępności leków, godzinach otwarcia czy usługach zdrowotnych, a nie o reklamy zachęcające do zakupów.

Perspektywy na przyszłość

Rząd planuje przyjęcie nowelizacji do końca roku, a zmiany w Prawie Farmaceutycznym mogą być początkiem szerszej dyskusji o zasadach reklamy w ochronie zdrowia. To, czy uda się znaleźć kompromis między wymogami prawa unijnego a potrzebą ochrony pacjentów przed komercjalizacją usług, będzie jednym z ważniejszych wyzwań resortu zdrowia.

Zaobserwuj nas

[FAQ] najpopularniejsze pytania naszych pacjentów

  1. Czy reklamy aptek będą mogły obejmować leki na receptę?
    Nie, promocje nadal nie będą mogły dotyczyć leków wydawanych na receptę.

  2. Jakie informacje apteki będą mogły legalnie podawać?
    Prawdopodobnie komunikaty o dostępności leków, godzinach otwarcia czy usługach zdrowotnych.

  3. Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
    Projekt zmian ma być przyjęty do końca roku, a przepisy zaczną obowiązywać po ich ogłoszeniu.

  4. Czy pacjenci odczują różnicę w cenach leków?
    Nie ma gwarancji obniżek, reklama ma dotyczyć głównie komunikacji i marketingu, a nie cen leków.

  • Udostępnij artykuł: